Saltar al contenido

COMUNICAT 105: PERILLA L’EUROMED I LA CONNEXIÓ DE L’EBRE AMB L’ALTA VELOCITAT

noviembre 21, 2019

Foto: ACN

Exigim que la Taula de Mobilitat es reunisca per a aboradar la situació i ens cal saber les millores reals que hi haurà amb l’obertura de la doble via. A poques setmanes de la inauguració, es desconeixen encara horaris, freqüències i combois que s’usaran.

  

Mentre els usuaris encara no sabem ni quins horaris, ni quines noves freqüències hi haurà quan es faça efectiva l’obertura de l’esperada doble via Vandellòs-Tarragona, el que sí que ja hem pogut sentir és que l’Euromed dixarà d’aturar-se a l’Ebre en quant esta nova infraestructura entre en funcionament. És l’únic que coneixem, per boca d’Isidre Gavín, el Director General de Mobilitat, en unes declaracions fetes el dilluns a la Cadena SER-Ebre. Diu que ells treballen amb esta previsió i volem fer diverses consideracions al respecte.

 

On és la proposta d’horaris i freqüències de la Taula de Mobilitat? Quina és l’última vegada que es van reunir? Quins acords han pres des de la seua creació, el juny del 2017? Quants dels seus membres viatgen habitualment en tren? Quan explicaran les negociacions que han fet per a millorar la mobilitat de l’Ebre? Les institucions tenen a la ciutadania completament desinformada. Ni Renfe, ni Adif, ni el Ministeri, ni el Departament de Territori, ni la Taula de Mobilitat i ens sembla una absoluta falta de respecte. De fet, el 26 de juliol d’enguany, la Plataforma es va reunir amb el Conseller Damià Calvet, el qual es va comprometre a convocar una reunió al setembre amb la Taula de Mobilitat, per a preparar la planificació dels nous horaris i freqüències que podrien implementar-se amb l’eliminació del coll de botella entre Vandellòs i Tarragona. Som al novembre i esta trobada no s’ha produït.

A falta de fonts oficials, les informacions a les que ha pogut tindre accés la Plataforma (subjectes de confirmació) parlen de que la doble via s’inauguraria el gener del 2020, que l’Euromed aniria per l’estació de l’AVE (no per la ciutat de Tarragona) i que cap regional, rodalies o talgo passarà per l’estació del Camp de Tarragona, per tant, els trens de l’Ebre seguiran anant per via convencional, la de la costa, la d’ara. Si això es confirma, l’Ebre es quedaria sense connexió directa amb la Línia d’Alta Velocitat. Amb la variant (que anirà per l’interior) probablement, s’evitaran les incidències relacionades amb el subministrament elèctric, en precari a la zona de Mont-roig, però no massa cosa més sinó mos podem connectar amb l’alta velocitat i no aconseguim noves freqüències de regionals 2.0. Si millora la infraestructura, aspirem a que també milloren els serveis.

 

Què en saben los polítics de l’Ebre de tot això? si n’estan al cas i no n’informen: són uns irresponsables. Si no saben que esta és la realitat que ens ve, són uns ineptes. En qualsevol cas, cal que la classe política del territori estiga a l’alçada de la situació i que assumisquen les seues responsabilitats.

 

EUROMED

 

Actualment, al dia en paren 8 dels 16 que hi passen per l’estació de l’Aldea-Amposta-Tortosa (4 BCN-Ebre i 4 Ebre-BCN). En tres anys de funcionament, l’Euromed ha tingut 138.000 passatgers (129.000 cap Barcelona i 9.000 a Tarragona, i viceversa). Com s’atrevixen a criticar estes xifres, tenint en compte que el Baix Ebre i el Montsià som 150.000 habitants? A més, el servei és incomplet: continuem sense poder viatjar cap al País Valencià -ni viceversa- i no ens connecta amb la línia de l’AVE, la qual cosa fa el servei menys atractiu.

Actualment, la Generalitat de Catalunya paga a Renfe 1.700.000€ a l’any per a que este tren s’ature, diners en concepte de bonificació, ja que el preu final que paga l’usuari és el mateix que el d’un regional i la diferència l’assumix el Departament de Territori, per a compensar el mal funcionament del regionals i rodalies. Doncs bé, parlem de xifres: en estos tres anys, la Generalitat ha pagat, aproximadament, 1,7 milions d’euros més del que li pertocaria.

 

– 3,3 M€ en concepte de bonificació (per la diferència entre el preu final i el preu         que correspondria per quilometratge, sense el descompte actual).

 

– 5 M€ el que ha pagat la Generalitat a Renfe durant estos tres anys.

 

Dels 5M€ totals pagats als 3,3M€ de bonificacions reals, hi ha una diferència d’1,7M€. Per tant, que revisen el conveni i reformulen les condicions, però que no criminalitzen la ciutadania dient que és un servei car, ni que eliminen un servei necessari i útil. A més, la venda de bitllets d’Euromed a l’Ebre ha generat uns ingressos d’1,5 M€, xifra que també hauria de ser tinguda en compte quan es parla de negociacions.

 

            LA DOBLE VIA DEL CORREDOR MEDITERRANI

 

Foto: ACN

 

En els últims 3 canvis hi ha hagut tres canvis d’horaris i tots ells a pitjor. Avui, els trens tarden més que el 2016: entre 10 min i 20 minuts. Cada dia hi ha camuflats dins l’horari. Estos són els retards estan blanquejats. A part, tenim els retards reconeguts, els que sí que es comptabilitzen. A l’R16 tenim:

– 284 minuts de retards/dia (4,5 hores)
– 1.700 hores a l’any
– 70 dies sencers, de 24h ininterrompudes

 

L’esperada doble via ha d’eliminar el coll de botella entre Vandellòs i Tarragona, per l’interior. Hauran estat 20 anys per a construir 40 km de via i s’està parlant de que es reduirïa el trajecte de l’Ebre fins a Barcelona en uns 15 minuts. De debò hem estat esperant 20 anys per a que la gran millora sigue tornar els horaris antics? Això no és guanyar temp, això tapar els retards que tu mateix has generat al llarg d’estos 20 anys, això és recuperar horaris del segle XX, quan se suposa que esta infraestructura mos ha de portar una fiabilitat pròpia del segle XXI.

 

En un context de canvi climàtic i de despoblació dels territoris perifèrics, és esta la gran aposta pel transport públic a les Terres de l’Ebre? Si es vol que usem menys el cotxe, cal que posen trens dignes. Necessitem un transport públic de qualitat que ens permeta no només anar en condicions a Barcelona i Tarragona a estudiar, a treballar o al metge, sinó que també permeta que el turisme visite el territori en condicions (som Reserva de la Biosfera) i que els nostre jóvens puguen, si així ho volen, tornar a casa: en 10 anys les Terres de l’Ebre han perdut 13.000 persones, d’entre 25-45 anys, gent jove i formada.

 

No podem perdre serveis que, a dia d’avui, ja funcionen bé a canvi d’una simple promesa de millora. Cap decisió no pot ser regressiva: mentre no hi haja noves freqüències assegurades i pactades, no es poden eliminar serveis que ara funcionen, perquè mentre esperem que arriben els nous trens, ja haurem perdut els que tenim. A més, l’Euromed ens asseguraria la connexió amb la LAV, amb les possibilitats de connexió que això suposa. Cal una planificació seriosa i consensuada amb els nous serveis que s’oferiran a l’Ebre.

Exigim a la Taula de Mobilitat que es reunisca i que ens hi convide, estem disposats a oferir tota la nostra experiència en la matèria i a treballar conjuntament per a aprofitar esta oportunitat de millora.

Aquí teniu la roda de premsa sencera (Canal 21), amb la nostra intervenció inicial i el torn de preguntes posterior dels periodistes

youtu.be/cwTM3DM8Tfo

From → Uncategorized

Dejar un comentario

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Salir /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Salir /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Salir /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Salir /  Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: