Saltar al contenido

COMUNICAT 103: Per a tindre trens dignes, calen polítics dignes

julio 16, 2019

Després de sis anys i mig de vida, valorem les fites assolides i els objectius pendents.

Denunciem novament com la paràlisi dels representants polítics no permet que s’avance en matèria de mobilitat al territori i manté bloquejades les millores pendents

 

Amb els sis anys i mig de vida de la Plataforma Trens Dignes a les Terres de l’Ebre hem assolit diverses fites. En este comunicat, resum de la roda de premsa feta ahir 15 de juliol, us les detallem. Així mateix, fem un repàs dels objectius encara pendents d’aconseguir i fem una crida urgent als representants polítics perquè estiguen a l’altura de les circumstàncies. No es pot pretendre que el gruix de la lluita per una mobilitat justa recaiga en la ciutadania i els moviments socials. En som una part important, però no pot dependre només de nosaltres. Cal que els polítics assumisquen la seua part de responsabilitat. La seua desídia i la paràlisi que practiquen aboquen les Terres de l’Ebre a no poder millorar més. Per a tindre uns trens dignes calen també polítics dignes.

 

Fites assolides des del febrer del 2013

 

– Aturada de l’Euromed en direcció Tarragona i Barcelona (R16 – novembre 2017)

 

– Rebaixa de tarifes (R15 i R16 – gener 2016)

 

– Nova freqüència a les 20.55h (R16, setembre 2016)

 

– Millora dels combois (R16). Data d’arribada dels 449 (març 2014) i dels 447 remodelats interiorment (novembre 2015)

 

– Quatre trajectes/dia semidirectes (R16) que fan el recorregut directe entre Tarragona i Barcelona, sense aturar-se a Altafulla, Torredembarra i Sant Vicenç de Calders, reduint així el trajecte en uns 20 minuts)

 

– Manteniment de dos serveis diaris que connecten la Ribera d’Ebre amb l’Aragó (concretament, amb Casp) i que Renfe volia eliminar el 2013.

 

– Allargament de freqüències a l’R15. Allargament d’un servei ja existent perquè inicie i finalitze el seu recorregut a Riba-roja i no a Móra la Nova (el de les 11.35h direcció BCN i el de les 6.10h direcció Riba-roja) i així donar servei a tota la comarca i a poblacions com Flix, Ascó i Riba-roja.

 

– Inversió de 13M€ per al manteniment adequat de la infraestructura a l’R15 (gener 2017)

 

– Pel que fa als busos: Tarjeta T10-120 que unix amb bus exprés Tortosa amb Amposta, La Ràpita i Gandesa, i els busos llançaderes que unixen Amposta i Tortosa amb l’estació de l’Aldea i que connecten amb els euromeds.

 

Igualment, per a nosaltres la màxima fita assolida ha sigut la creació de consciència d’una problemàtica real, la pedagogia i la implicació de la societat civil i de sectors socioeconòmics i polítics, així com el fet d’haver situat la mobilitat de les Terres de l’Ebre a la primera plana de l’actualitat.

Objectius pendents

 

– Entrada en funcionament de la variant de Vandellòs.

En els darrers sis anys hem vist passar tres ministres i tres consellers i la possible data d’inauguració s’ha anat allargant i les promeses incomplint. Les Terres de l’Ebre hauríem d’estar treballant en ula planificació i el disseny de nous serveis, en previsió de l’entrada en funcionament de la doble via. Caldria l’elaboració d’hipòtesis d’horaris per a establir les millores que necessitem.

 

– Manteniment del servei de l’Euromed i que també funcione cap al sud, cap al País Valencià.

 

– Que l’estació de L’Aldea-Amposta-Tortosa siga intermodal, amb combinació real i efectiva de busos i trens, i s’anomene Estació Central de les Terres de l’Ebre.

 

– Renovació efectiva i equitativa de la flota de convois. Només operen dues unitats 449, l’R15 no en té cap i a l’R16 de tant en tant ‘desapareixen’. A Catalunya hi ha una vintena d’estes unitats, per què a l’Ebre només en tenim 2?

 

– Eliminació dels horaris trampa que allarguen el temps de trajecte i oficialitzen els retards. Hi ha hagut 3 canvis d’horaris en els darres tres anys i sempre a pitjor: agost 2016, novembre 2016 i novembre 2017. Cada dia a l’R16 hi ha 284 minuts de retards oficialitzats (sumants la trampa als horaris dels 20 trajectes diaris) i a l’R15 en són 150.

 

– Reobertura de les estacions de Móra la Nova i Ulldecona.

 

– Creació d’una nova freqüència matinal a l’R15 en direcció Barcelona (ara hi ha un buit de quatre hores entre les 8.12h i les 12.11h, des de Móra la Nova). Estem oberts a la possiblitat que siga en tren o en autobús.

 

– Creació de l’ATM a les Terres de l’Ebre per assolir la plena intermodalitat, que coordine entre elles les quatre operadores d’autobusos que oferixen servei al nord de l’Ebre (cinc al total del territori) i també les coordine amb el servei de tren i hi haja un servei de tarifa integrada. Una ATM també hauria de vetlar per unes millores tarifes i freqüències i planificar uns millors horaris.

Podeu trobar més informació de la reclamació de l’ATM aquí:

https://trensdignesebre.wordpress.com/2017/07/06/comunicat-99-mes-de-14-anys-de-retard-per-a-rebre-un-succedani/

 

Demanem reunions amb les institucions

 

Per tal d’aconseguir estos objectius pendents, des de la PTD pensem que és essencial la implicació real dels representants polítics, sobretot dels ebrencs. És per això que ja hem demanat per escrit i de paraula reunions amb:

 

  • El Conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet.
  • La Taula de Mobilitat de les Terres de l’Ebre, integrada pels quatre consells comarcals, els ajuntament de Tortosa i Amposta, el director dels Serveis Territorials, el Director de l’IDECE i el Delegat del Govern.
  • El Director General de Mobilitat, Isidre Gavín

 

La Taula de Mobilitat, que es va crear fa dos anys i només s’ha reunit dos vegades (la primera, el dia de la seua constitució i la segona, altra a petició nostra), fa mesos que té la petició per escrit i no ha respost encara. Denunciem novament la seua paràlisi i com això no permet que s’avance en matèria de mobilitat al territori i manté bloquejades les millores pendents (amb una ATM això no passaria).

Pel que fa a la Conselleria, se’ns ha dit que miraran de que la trobada siga possible dins d’este mes de juliol. Cas que es confirmés, us n’informarem degudament.

Mos oferim una altra vegada a les administracions per a coordinar un pla de necessitats abans de la posada en marxa de la variant de Vandellòs.

 

 

 

 

 

 

From → Uncategorized

Dejar un comentario

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Salir /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Salir /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Salir /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Salir /  Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: