Saltar al contenido

COMUNICAT 102. Per què l’Ebre està donant per bona una planificació ferroviària que s’ha decidit des del Camp de Tarragona?

mayo 17, 2018

A més, l’estació de Tortosa recupera la normalitat en la venda de bitllets gràcies a les queixes dels usuaris i la plataforma

En la roda i comunicat de premsa del passat 3 de maig (comunicat 101) denunciàvem la pèrdua de serveis de l’estació de Tortosa a l’hora de vendre bitllets i la paràlisi de la Taula de Mobilitat que, en 10 mesos d’existència, no havia pres cap mesura mentre altres territoris com el Camp de Tarragona, avançaven en la seua planificació estratègica ferroviària (acord del 19 d’abril de 2018). Una setmana després de la nostra denúncia, Renfe havia solucionat els problemes de venda de bitllets de llarg recorregut i de pagament amb tarjeta a l’estació de la capital del Baix Ebre, mostra de que era no era un problema tècnic (quasi quatre mesos ha durat l’avaria) sinó de voluntat política o empresarial. En primer lloc, doncs, volem felicitar-nos per haver solucionat este problema, sense dixar de lamentar que haguem hagut de denunciar-ho públicament perquè s’hi actués.

 

També com a resposta a aquella nostra roda de premsa, i també justament una setmana després, l’alcaldessa de Tortosa Meritxell Roigé es va reunir a Barcelona amb el Secretari General de Territori i Sostenibilitat, Ricard Font. Fruit d’aquella trobada l’alcaldessa va fer, posteriorment (l’11 de maig), una roda de premsa a Tortosa per a anunciar una sèrie de millores a la ciutat (aquí trobareu el contingut de la seua roda de premsa:

Nota de premsa ajuntament de Tortosa

Un parell de consideracions prèvies al respecte:

  • El que l’alcaldessa anuncia com a novetat o fita assolida per l’ajuntament que presidix és en realitat un acord de fa més d’un mes (signat el 19 d’abril) pres entre el mateix Ricard Font i cinc ajuntaments del Camp de Tarragona (Tarragona, Reus, Cambrils, Salou i Vila-seca), un acord que es va prendre sense que hi hagués presència de cap ajuntament o institució ebrenca.

Enllaç de l’acord de 19 d’abril:

         Nota premsa Territori sobre millores al Camp de Tarragona

 

  • En l’esmentat document dels ajuntaments del Camp (que la plataforma ja havíem mostrat primer en la roda de premsa del 3 de maig) es parla ja de que -un cop enllestida la doble via del Corredor Mediterrani entre Vandellòs i Tarragona- la R16 tindrà quatre noves freqüències (dues per sentit) que uniran Tortosa amb Barcelona, però no se n’especifica l’horari concret. D’esta manera, la línia passaria de 10 a 12 freqüències diàries per sentit repartides de la següent manera: 8 serveis per la línia convencional (en color groc al gràfic adjunt) i 4 per la línia d’alta velocitat, LAV (en color blau al gràfic adjunt). És a dir, 8 que passaran per Tarragona ciutat, per la nova variant i a través de Vila-seca, i 4 que ho faran per l’estació de Perafort (la de l’AVE). Això implicaria una reducció de 10 minuts en el temps de trajecte dels trens que circulen per la línia convencional (ample ibèric, en groc) i que els trens que circulessen per la LAV (ample internacional, en blau) unirien Tortosa i Barcelona amb 1h 48 minuts.

 

Volem puntualitzar les millores anunciades:

 

  • En matèria de transport públic, l’alcaldessa de Tortosa és simplement una membre més de la Taula de Mobilitat, on hi són representats, a més, l’ajuntament d’Amposta, els quatre consells comarcals, el director de serveis territorials del Departament de Territori i Sostenibilitat, el director de l’IDECE i el delegat del Govern. En total 9 representants ebrencs. Caldria, doncs, actuar conjuntament i no individualment.

 

  • S’està donant per bona una planificació horària i de freqüències que afecta a les Terres de l’Ebre però que ha estat pactada directament des del Camp de Tarragona amb el Departament a Barcelona. Com sabem quines necessitats té el territori si la Taula de Mobilitat no s’ha reunit ni s’ha parlat amb tècnics, usuaris o plataformes socials? Per què donem per bo un acord que no ens ha tingut en compte com a territori i a sobre intentem vendre’l com a un progrés global?

 

  • La reducció de 10 minuts és insuficient tenint en compte que des del 2016 els horaris han anat allargant el temps de recorregut entre 8 i 20 minuts. Es tarda més ara que abans en fer el mateix recorregut. No és que els trens ara aniran molt més depressa, és que recuperaran els temps de viatge que es van perdre fa quasi dos anys. És positiu recuperar este temps? Sí, però no és honest oferir-ho com a una millora. A través de tres modificacions horàries, fetes en els darrers 15 mesos, s’han incorporat retards als horaris oficials que fan que avui tinguéssem a l’R16 un total de 284 minuts diaris de trampa inclosos als horaris.

 

  • Actualment, l’R16 té fins a 20 freqüències entre Tortosa i Barcelona: 10 d’anada i 10 de tornada. Les dues freqüències de més que ara s’anuncien (12+12) només beneficiaran les estacions de Tortosa i l’Aldea, però no pas les de l’Ampolla i l’Ametlla, que passaran de tindre’n 10 a tindre’n 8 (ja que dos de les actuals es desviaran per la LAV i es transformaran en servei semidirecte). A més, no es parla de cap millora per a Ulldecona, que no veurà incrementats els seus serveis.

 

  • És positiu que les estacions de Tortosa i l’Aldea estiguen connectades, tal com s’ha anunciat, amb la LAV i que s’establisca com a nova parada l’estació del Prat de Llobregat, que permetrà enllaç directe amb la línia de metro que porta a l’aeroport. Caldrà veure en quina franja horària s’oferirà este servei. I també és positiu que estos 4 trens que aniran per la LAV facen el trajecte en 1h 48 min (caldria dir, però, que actualment els trens mitja distància semidirectes –que entre Tarragona i Barcelona no s’aturen- tenen un temps de trajecte similar, només uns 15 minuts superior).

 

  • Constatem que les institucions ebrenques van a remolc dels acords presos entre la Generalitat i els cinc ajuntaments del Camp i a remolc de les demandes i denúncies dels moviments socials. Hi ha una manca d’implicació i de transparència preocupants i caldria actuar en positiu i prenent la iniciativa cm a territori. Demanem una reunió urgent de la Taula de Mobilitat per planificar les demandes de les Terres de l’Ebre i en la qual puga ser-hi present la plataforma, abans no siga massa tard i la planificació de la línia ja estiga definitivament decidida.

 

Anuncios

From → Uncategorized

Dejar un comentario

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: