Skip to content

COMUNICAT 99 – Més de 14 anys de retard per a rebre un succedani

julio 6, 2017

Avui (dijous 6 de juliol) s’ha presentat a Tortosa la Taula de Mobilitat a les Terres de l’Ebre. Des de la Plataforma Trens Dignes (PTD) continuem reclamant que es complisca la Llei de Mobilitat 09/2003 i que es cree una Autoritat Territorial de Mobilitat (ATM) i considerem la Taula una maniobra de distracció sense capacitat executiva ni de finançament. No sabem si s’ha actuat amb ignorància, desídia o malícia. Si és ignorància, haurien de conèixer la informació éssent que són càrrecs públics; si és desídia, demostra un greu desinterès i si és malícia, significa que coneixen la realitat i les solucions però decidixen actuar en sentit contrari. En tot cas, farem un seguiment exhaustiu per veure si la Taula és capaç de complir la llei i la ressolució del Parlament i continuarem reclamant ser-hi presents, en tant que grup d’interès i amparant-nos en el dret fonamental a la informació, que fins ara brilla per la seua absència.

A continuació us fem un resum de les conclusions que comparen Taula i ATM.

 

  • La Taula no és executiva ni té capacitat de gestionar el finançament

Una ATM, mitjançant el consorci que s’establisca, és l’òrgan gestor de la mobilitat territorial, amb unes importants competències en matèria de gestió i execució que una Taula de Mobilitat no té.

A l’articulat dels estatuts d’una ATM hi consten verbs com: executar, planificar, tramitar, aprovar pressupostos, etc. A l’articulat de la Taula hi diu: formular, proposar, estudiar, analitzar…
La Taula proposarà i altres disposaran.

Clarament no té les atribucions d’un Consell d’Administració d’una ATM, no té capacitat executiva real ni està composada pels mateixos òrgans de govern.               (Punt 4 document adjunt núm. 2)

 

  • La Taula de Mobilitat és un grup tancat

No hi són representades les plataformes ciutadanes, ni els sindicats, ni els operadors ferroviaris o de transport col·lectiu per carretera (autobusos), ni es contempla la possiblitat d’afegir-hi nous ajuntaments, com si passa en una ATM on, a través d’un òrgan de consulta i participació, hi són presents.
(Punt 1 document adjunt núm. 2)

 

  • La Taula està concebuda com a transitòria

Es parla de dos fases d’actuació, la primera per redactar un Pla Director de Mobilitat (PDM). Nosaltres demanem que es revise l’actual –al calaix des del 2010- i no que se’n faça un de nou perquè retardaria i encariria el procés; i la segona fase, que se subedita en primer lloc a la creació de la T-Mobilitat (concepte este, el de la T-Mobilitat que s’aplica només a tarifes i no a la resta de serveis, com freqüències o convois i que, a més, tardarà encara en implementar-se més d’un any, i només en proves a la zona de Barcelona) i, en segon lloc, a la construcció de la doble via Vandellòs-Tarragona (porten 20 anys per fer 40 km de via i l’horitzó més optimista també parla de 2018. Per no dir que és una obra que no depén de la Generalitat). A més, la T-Mobilitat regularà només tarifes, no implementarà noves freqüències o renovarà combois. Tindre la T-Mobilitat sense una ATM, és com tindre el carnet de conduir sense disposar de cotxe.

A més, la Taula té previst extingir-se quan entre en funcionament la T-Mobilitat, quan una cosa no té a veure amb l’altra.
(Punts 2, 6 i 7 document adjunt núm. 2)

 

  • 14 anys de retard per a rebre un succedani

La Llei 09/2003 de la Mobilitat en regula la seua creació, de les ATM. Portem 14 anys de retard com perquè ara se’ns vinguen a oferir distraccions i a inventar nous ens, com una Taula, que no tenen les mateixes funcions ni atribucions. És només un sucedani. Veurem fins a quin punt és capaç de resoldre els problemes reals que ja a dia d’avui existeixen en matèria de mobilitat i no poden esperar més a ser resolts.

 

  • La Taula té 11 articles, una ATM, 15 i afecten notablement la capacitat de l’ens – 5 són idèntics (matèries menors: elaboració de propostes, seguretat en el transport, anàlisi i estudi de l’evolució del mercat, etc. En negre)
    – 4 són similars però estan lleugerament i substancialment modificats (fent que la Taula perda completament la capacitat de decisió i de finançament. En blau)
    – 2 són nous: apareixen només a la Taula i no a l’ATM [els articles j) i k), poc rellevants. En roig].
    – i 4 són a l’ATM però no a la Taula [especialment greu l’article L) que fa referència directa a la intermodalitat. En roig].

 (Adjunt 3, comparatiu d’articles entre la Taula i l’ATM)

 

  • El Parlament, ajuntaments i consells comarcals reclamen l’ATM

Una moció de finals del 2016 aprovada a nombrosos ajuntaments de les Terres de l’Ebre (entre ells Amposta i Tortosa) i a tres dels quatre consells comarcals del territori (a excepció feta del de la Terra Alta) insta al Govern de la Generalitat a la creació immediata de l’ATM de les Terres de l’Ebre “o de qualsevol altre organisme que tingui les mateixes atribucions i competències”. Ha quedat demostrat que no ens trobem en este escenari, ja que les competències són diferents i la Taula és un intent de distracció.

La mateixa moció va ser aprovada per la Comissió de Territori i Sostenibilitat del Parlament de Catalunya, el 14 de desembre de 2016. Cal destacar l’ampli consens aconseguit entre els diferents grups parlamentaris ja que, a excepció del punt 1 on el PP es va abstindre, tots els altres van ser aprovats per unanimitat.

 

  • Altres territoris tenen ATM i funcionen amb gran èxit

Les ATM de Tarragona, Lleida i Girona van ser creades els anys 2003, 2005 i 2006 respectivament i el Sistema d’Integració Tarifària a este mateixes zones el tenen implantat des de 2007 i 2008. Això comporta un gran èxit de funcionament en aquells territoris on està en funcionament, amb enormes beneficis per als ciutadans pel què fa a la intermodalitat i al sistema d’integració tarifària, que fan que el nombre d’usuaris augmente, davant la fiabilitat del servei, mentre a les Terres de l’Ebre l’ús del transport públic baixe, per la precarietat de l’oferta.

 

Exemple de trajecte en tren:

– l’Ametlla de Mar            –   Tarragona = 5,60 €   (sense ATM)
– l’Hospitalet de l’Infant –   Tarragona = 1,95€ – 2,35 €  (amb ATM i integració tarifària)

 

  • Ens preguntem:

Per què tota l’energia que invertixen els representants polítics en fer-nos creure que una Taula és el mateix que una ATM, no l’usen per ficar-se a treballar de veritat i constituir l’ATM de les Terres de l’Ebre? Per què hem de ser diferents nosaltres a la resta de vegueries? Per quin motiu no volen realment crear l’ATM, quan ho marca la llei i ho demana el Parlament?

 

Adjuntem tres documents en pdf:

1- Conveni de la Taula de Mobilitat (ni a la premsa ni a la Plataforma ni altres agents del territori se’ns ha facilitat de manera oficial, hem hagut de buscar vies alternatives per tindre el redactat, fet que considerem lamentable)

https://trensdignesebre.files.wordpress.com/2017/07/1_taula_conveni-ebre3.pdf

2- Argumentari comparatiu ATM-Taula.

https://trensdignesebre.files.wordpress.com/2017/07/2_argumentari-comparatiu-atm_taula3.pdf

3- Articles – diferències

https://trensdignesebre.files.wordpress.com/2017/07/3_articles_diferencies3.pdf

Anuncios

From → Uncategorized

Dejar un comentario

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: