Skip to content

COMUNICAT 98. Responem amb arguments a les excuses de Renfe, al respecte de l’Euromed

junio 8, 2017

Renfe diu:

L’objectiu és enllaçar capitals de província en el menor temps possible de viatge i no es preveu de fer excepcions o canvis perquè s’aturen a l’Aldea (Baix Ebre).

Resposta:

L’Alta Velocitat o Velocitat Alta a l’Estat espanyol, ja siga feta amb Euromed o amb AVE i amb ample ibèric o UIC, té nombrosos exemples de ciutats que no són capital de província i on l’AVE sí hi fa parada: Tardienta (Huesca), Guadalajara-Yebes (Guadalajara) Puente Genil-Herrera (Córdoba), Antequera-SantaAna (Málaga) o Calatayud (Zaragoza). I en tot cas, dins la previsió de divisió territorial a Catalunya, la Vegueria de l’Ebre equival a la divisió provincial, per la qual cosa li correspondria també una parada de l’Euromed.

 

Estes localitats que són excepcions que Renfe no deu recordar, tenen un número bastant inferior de població beneficiada (per exemple, Tardienta no arriba als 1000 habitants). El nostre territori fronterer avasta un diàmetre d’uns 75 km, amb una àrea d’influència de més de 60 municipis del sud de Catalunya, nord de Castelló i est d’Aragó i uns 350.000 habitants. La ciutat de referència d’este ampli terrtori és Tortosa, tot i que l’estació central de les Terres de l’Ebre és la de l’Aldea-Amposta-Tortosa, situada a cavall d’estos tres municipis.

 

Espanya és, paradoxalment, el segon país del món, només per darrere de Xina, amb més quilòmetres d’alta velocitat, tot i que les xifres de viatgers estan molt allunyades d’altres països avançats amn una xarxa més reduïda: el 2008, França va tindre 113 milions de passatgers; Japó, prop de 300 i Espanya no va arribar als 20 milions d’usuaris. És hora d’aplicar la racionalitat a la mobilitat, no descuidar els desplaçaments de proximitat –que són els que usa la immensa majoria de la ciutadania- i permetre a nuclis de població i territori importants accedir a l’alta velocitat quan la seua densitat poblacional i la seua demanda ho justifiquen, com és el cas de les Terres de l’Ebre.

 

 

Renfe diu:

Des de Renfe remarquen que l’aturada d’estos trens d’alta velocitat a l’Aldea és una solució de caràcter temporal que deixarà de tindre vigència quan entre en funcionament la doble via entre Vandellòs i Tarragona. Afirmen que és una mesura de millora del servei de la línia R16 per al qual la Generalitat els hi paga i que en cap cas és per establir una oferta perdurable de trens Euromed a l’Aldea.

Resposta:

Estem d’acord en que la temporalitat ha d’afectar al preu (a dia d’avui bonificat per pal·liar les continuades incidències dels regionals i rodalies) però no pas al fet de l’aturada en sí. Entenem que el coll de botella de Vandellòs no admet més freqüències a dia d’avui, però un cop la variant Vandellòs-Tarragona amb doble via estiga enllestida i es recupere fiabilitat en el trànsit de regionals (veurem quan serà), l’estació central de les Terres de l’Ebre també mereix i necessita l’aturada de trens de velocitat alta, com qualsevol altra estació del Corredor Mediterrani, i llavors sí a preu convencional amb la tarifa comercial que corresponga, de manera que hi haja oferta de serveis de rodalies amb puntualitat i freqüències adequades i, a la vegada, hi haja també servei d’Euromed, amb un ventall de possibilitats que permeta a l’usuari viatjar a Barcelona-Tarragona de manera directa, semidirecta o de proximitat (amb aturades a totes les estacions). Naturalment, també reclamem poder connectar-nos amb normalitat amb el País Valencià, amb un Euromed que ens hi deixe pujar per viatjar sentit sud i que oferisca el servei integral –tal com reclamàvem en l’acció d’ahir- i també amb un servei de rodalies que vincule l’Ebre amb Castelló (al respecte ja hi ha hagut diverses inciatives parlamentàries que, però, encara no han donat el seu fruit).

El conveni actual entre la Generalitat i Renfe, pel què fa a l’Euromed, afecta el tram català. D’acord. Si l’excusa és que en este conveni no es contemplava res més, que en facen ara un altre de nou per cobrir estes noves necessitats plantejades. Reclamem, simplement, sentit comú.

 

FOTO: Juan Revillas

 

Per últim, volem afegir un nou element damunt la taula:

El criteri d’equidistància

Els Euromed fan aturades a Alacant, València, Castelló, Tarragona i Barcelona i la distància entre estes estacions catalanes i valencianes és d’uns 100 km entre cadascuna d’elles, aproximadament. El greuge que es produïx entre Castelló i Tarragona, just quan es canvia de comunitat: ens trobem un tram on hi ha uns 200 km durant els quals el tren no fa cap parada (a excepció feta dels que sí ho fan des del mes de novembre, esclar). És, per tant, de sentit comú, establir una parada a les Terres de l’Ebre, ja que es continuaria amb la lògica evolució de fer una aturada cada 100 km. Sinó, ens trobaríem amb l’inexplicable situació d’haver de desplaçar-nos quasi 100 km al nord o al sud (Tarragona o Castelló) per poder pujar a un Euromed. Resulta excessiva la distància entre Tarragona i Castelló, estos 200 km, en un tram central i en ple Corredor del Mediterrani.

 

Per tant, reclamem:

  • A Renfe que oferisca un servei digne, integral i permanent a les Terres de l’Ebre, amb regionals de qualitat i trens d’alta velocitat, com l’Euromed (ara a preu bonificat i, després, un cop enllestida la doble via Vandellòs-Tarragona, a preu comercial).

 

  • A la Generalitat que no se’n rente les mans, que defense els interessos de Catalunya (qui defensa una part del país, el defensa tot) i que done suport a la ciutadania i treballe amb Renfe perquè l’Euromed a l’Ebre siga un servei estable, durador i complet, tant cap al nord com cap al sud i que, si s’escau, teixisca ponts de diàleg amb la Generalitat valenciana pel benefici del conjunts dels seus habitants.

 

Informem que en les properes setmanes, tenim la intenció de sol·licitar una reunió formal amb responsables de Renfe per abordar estar situació. No ens resignem a un trist comunicat ple d’excuses. Si solucionessen els problemes que generen amb la mateixa cel·leritat que responen per escrit i matusserament a les nostres mobilitzacions, potser no seríem on som. Lluitarem fins al final per assolir una mobilitat justa.

Anuncios

From → Uncategorized

Dejar un comentario

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: