Skip to content

COMUNICAT 92. MÉS FETS I MENYS PARAULES (valoració de l’anunci d’inversions fet per Rajoy)

marzo 28, 2017

FOTO: Carme Gaseni

Allò que necessita el territori, i el país, no són nous anuncis d’inversions sinó l’acompliment de les promeses fetes anteriorment. Rajoy promet ara 1.900 M€ en rodalies durant esta legislatura (la meitat del que ja s’havia promès el 2008 i que encara no s’ha complit) i ho ha emmarcat en una xifra total de 4.000 M€ en l’horitzó 2025, la mateixa quantitat que preveïa el pla 2008-2015, també incomplerta.

 

La lluita d’esta plataforma, des dels seus inicis, ha conviscut en un context polític extraordinari entre el govern de l’Estat espanyol i el de la Generalitat de Catalunya en el què les infraestructures, especialment les ferroviàries, han sigut cavall de batalla de bona part del discurs d’ambues parts. Dixant de banda les desavinences encara existents amb el Departament de Territori i Sostenibilitat (renovació de convois, creació de l’ATM a l’Ebre, etc) i reconeixent els avenços aconseguits fins ara gràcies a la mobilització ciutadana i a una major sensibilitat del Govern (tarifes, aturada de l’Euromed, freqüències), ens centrem avui en infraestructures (competència del Ministerio de Fomento) i en la conferència que el president Rajoy ha fet avui a Barcelona.

 

L’anunci d’inversions a les Terres de l’Ebre, històricament i malauradament, ha estat més un declaració de bones intencions que no pas una realitat. Una part important, finalment, no s’acaba materialitzant i les que són pressupostades, en moltes ocasions, no arriben a executar-se mai o bé es presenten com a inversions quan en realitat volen ser compensacions per evitar mobilitzacions ciutadanes o perquè s’apropen eleccions. Amb quins arguments nous pretenen que ara donem validesa a este nou anunci fet pel president Rajoy? Què té de diferent respecte als altres que s’han incomplert? Per què ens els hauríem de creure ara? A més, dels suposats 4.000 M€, quants serien destinats a les Terres de l’Ebre? Quines prioritats d’actuació hi hauria?

 

El primer pla de Rodalies de Catalunya (2008-2015) preveïa una inversió de 4.000 M€, dels quals a dia d’avui només se n’han executat un 10%. Posteriorment, el 2013, la llavors ministra, Ana Pastor i el llavors conseller, Santi Vila, van pactar un acord de mínims que marcava les prioritats pressupostàries més urgents per pal·liar aquell incompliment: aquell segon pla era de 306 M€ (ja n’havíem perdut 3.694 M€ pel camí), per ser invertits abans del juliol del 2016. D’allò, només se n’ha executat un escàs 5 per cent. Per no parlar d’Adif, que assegura que, jurídicament, no té l’obligació de complir els acords (i es queda tan ample) i només ha invertit poc més d’un 25 per cent del promès.

Si parlem del Corredor del Mediterrani, el 2011, la Comissió Europea va considerar-lo una obra prioritària, que ha de connectar la costa est de la península ibèrica amb el centre i el nord d’Europa. Ja llavors es va dir que part d’esta obra comptaria amb finançament comunitari. Els incompliments en esta matèria són reiterats. A més dels genèrics a tot el litoral espanyol (com el fet de que encara no hi ha cap línia ferroviària entre Múrcia i Almeria), a les Terres de l’Ebre patim un dels incompliments més flagrants: entre Vandellòs i Tarragona encara hi ha via única, éssent l’únic tram de tot el Corredor que patix esta anomalia, un coll de botella crític. Porten 20 anys per construir 40 km de via. Una vergonya.

 

Per si això no fos prou greu, l’escàndol va saltar fa poques setmanes quan es va saber que prop de 1.000 M€ del fons reservat del corredor mediterrani havien servit per a pagar obres del corredor central, com ara el túnel d’Atocha-Chamartín o la connexió de l’aeroport de Barajas amb el TGV. Extrem que s’alimenta amb el tuit que ahir va fer el ministre De la Serna quan va dir: “El #corredormediterraneo avanza. Castellón estará a 2h 25 min de Madrid gracias a este nuevo tramo que he visitado hoy”. I ara, en el tram català del Corredor, prometen 677 M€ fins al 2020, assegurant que l’any vinent, el 2018, estarà enllestit el coll de botella adés esmentat. Els fets contradiuen les seues paraules.

 

Per tant, 9 anys després del primer pla de rodalies, gairebé som on érem: més promeses, xifres d’inversió similars i mateixes infraestructures mal mantingudes o no construïdes. La xarxa arrossega una desinversió crònica (agreujada amb la comparativa amb altres comunitats autònomes) que fa que el govern d’Espanya no tinga credibilitat i que este nou anunci s’assemble més al conte de ‘que ve el llop’ que no pas a una oferta seriosa. Exigim al Gobierno:

 

  • Construcció i posada en marxa de la doble via Vandellòs-Tarragona.
  • Reobertura de les estacions de Móra la Nova i Ulldecona.
  • Implementació íntegra del servei d’Euromed a les Terres de l’Ebre, perquè es puga viatjar també cap al sud, cap al País Valencià.
  • Manteniment de les infraestructures existents a l’R15 i l’R16 en condicions adequades, per evitar els centenars d’incidències continuades.

 

La manca de noves inversions i l’incompliment reiterat de les ja promeses anteriorment, ja no pot respondre a aspectes tècnics o qüestions econòmiques sinó que es tracta, simplement, de manca de voluntat política. Menys promeses i més complir el que ja estava previst i no s’ha complit.

Anuncios

From → Uncategorized

Dejar un comentario

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: