Skip to content

COMUNICAT 91. PROP DE 200 PERSONES TALLEN LA VIA A MÓRA LA NOVA

marzo 4, 2017

img_5864 img_5870

Sota el lema #maltractatsR15, desenes de veïns de les quatre comarques de l’Ebre i el Priorat s’han concentrat davant l’estació de la població per, un cop acabat l’acte oficial, tallar la via del tren durant uns vint minuts en el moment en que el regional Barcelona-Madrid hi feia aturada i que ha arribat, per a variar, amb més de 10 minuts de retard.

“Ens calen polítics dignes, perquè de la mateixa manera que no tots els mals de Catalunya són culpa de Madrid (tot i que una bona part, sí), tampoc tots els mals de l’Ebre són només culpa de Barcelona i la Generalitat”. Amb esta contundència s’expressaven els portaveus de la plataforma, que avui ha aconseguit reunit prop de 200 persones a l’estació de Móra la Nova, en defensa d’esta línia que atravessa el nord de les Terres de l’Ebre (l’R15). I és que en el manifest, llegit per l’escriptor Miquel Esteve, i en els parlaments de Montse Castellà i Josep Casadó, a més d’haver-hi demandes a la Generalitat (ATM de les Terres de l’Ebre, nova freqüència matinal, renovació de convois i eliminació dels horaris que fan la trampa d’incloure els retards) i al Govern central (reobertura de l’estació i manteniment adequat de la infraestructura) s’ha reclamat també unitat d’acció als polítics ebrencs i “i que no pensen només de 4 en 4 anys”, que és el que dura una legislatura. Precisament, d’entre els representants polítics més destacats que han assistit a l’acte, hi ha el diputat al Congrés per Podem i alcalde d’Altafulla, Félix Alonso; els diputats al Parlament de Catalunya pel PSC, Carles Castillo i per la CUP, Sergi Saladié; el senador d’ERC, Miquel Aubà o la presidenta del Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre i alcaldessa de Vinebre (PDECat), Gemma Carim, a més d’alcaldes del territori, encapçalats pel mateix batlle de Móra la Nova, Francesc Moliné.

 

Des del moviment social s’ha volgut recalcar que l’estació de Móra la Nova desenvolupa un paper estratègic de vertebració del territori “éssent l’estació de referència de Móra la Nova, Móra d’Ebre i Gandesa”, afirmació llargament aplaudida, i s’ha ficat igualment l’accent en el fet que el transport públic de qualitat és un dret de la ciutadania i “els drets no s’aconseguixen complint sempre les lleis”, en referència a l’acció contundent (tallar la via) amb que ha acabat la concentració i que s’ha decidit en assemblea pels mateixos assistents, un cop finalitzada la lectura del manifest.

img_5865

La concentració ha comptat també amb la presència i el suport d’entitats com la Fundació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari Industrial a Móra la Nova (amb el seu president, Jordi Sasplugas, al capdavant), la Plataforma en Defensa del Ferrocarril de Tarragona (amb el seu portaveu Carlos Montejano), l’Assemblea Nacional Catalana (ANC), Òmnium i diverses joventuts de diferents partits polítics. L’acte de protesta ha conclòs amb un vermut per a tots els assistents, gentilesa del bar de la població ‘Punt de xalar’ i durant tot el matí hi ha hagut música en directe gràcies al grup ‘Els pirates’.

img_5859

(A continuació copiem el text íntegre del manifest on hi trobareu també les fites aconseguides fins ara a l’R15 i més detall de les demandes que han propiciat la convocatòria d’esta acció de protesta)

 

MANIFEST MÓRA LA NOVA , 4 de març de 2017

Actualment la línia R15, que unix Barcelona amb Saragossa travessant el Priorat, la Ribera d’Ebre i part de la Terra Alta, és una de les principals vies que s’utilitzen per traslladar mercaderies des de França i la capital catalana cap a la resta d’Espanya. Uns convois que sovint acaben fent lo trajecte a la inversa tornant per l’R14, que és la línia que s’endinsa a Catalunya per la demarcació de Lleida i arriba a Reus i Barcelona i d’allí, cap a la frontera. En este sentit, la continuïtat de l’R15 podria perillar si el desdoblament de l’R14 es planteja en térmens de substitució i no de complementació, ja que podria acabar passant que totes les mercaderies acabessen circulant per aquella via. Este desdoblament provocaria que la línia que dóna servei al Priorat, la Ribera d’Ebre i la Terra Alta quedés pràcticament sense transport de mercaderies i amb un volum reduït de passatgers que en faria molt difícil la seua continuïtat (cal recordar, que per Móra la Nova hi passen uns 80 convois al dia, dels quals només 12 són de passatgers). Per tant, pensem que són dos línies que poden conviure, sempre i quan la millora d’una no supose l’abandonament de l’altra (lo desmantellament de qualsevol infraestructura existent és sempre irreparable i al territori en tenim alguna experiència).

 

Volem posar en valor la importància d’una infraestructura ferroviària com la que ens ocupa, ja que si ara s’hagués de construir de cap i de nou la línia R15 en el seu tram català, tindria un cost de més 400M€. Per tant, és igual d’important treballar per les noves inversions com per mantindre les infraestructures ja existents, potenciant tots aquells projectes i iniciatives que vagin en la línia de la seua explotació i ús per a benefici de l’usuari (com seria el cas del projecte turístic d’El Caspolino, impulsat per la Fundació per la Preservació del Patrimoni Industrial Ferroviari, a Móra la Nova).

 

Endemés, el manteniment de la infraestructura de l’R15 a nivell de mercaderies ens possibilita créixer com a territori i facilita el desenvolupament econòmic de les comarques de l’Ebre. Tindre les infraestructures necessàries en bon estat causa un efecte crida per a una bona implantació industrial a la zona. És, per tant, de vital importància, mantindre esta línia com a estratègica dins del transport de mercaderies a Catalunya i l’Estat espanyol, perquè, a més, això ens assegura la viabilitat de la mateixa, una viabilitat de la que, al cap i a la fi, en sortim beneficiats també els usuaris i tot el territori.

Malgrat la situació actual, cal reconèixer que gràcies a 4 anys de lluita ciutadana com hem anat aconseguint millores:

  • Lo manteniment de dos serveis diaris que conecten la Ribera d’Ebre amb l’Aragó (concretament, amb Casp) i que Renfe volia eliminar el 2013.
  • Una rebaixa de tarifes (en vigor des de l’1 de gener de 2016).
  • Allargament d’un servei ja existent perquè inicie i finalitze el seu recorregut a Riba-roja i no a Móra la Nova (el de les 11.35h direcció BCN i el de les 6.10h direcció Riba-roja) i així dóna servei a tota la comarca i a poblacions com Flix, Ascó i Riba-roja d’Ebre.
  • Inversió de 13M€ per al manteniment adequat de la infraestructura (les obres ja han començat fa poc).img_5869

Igualment, encara queden pendents diferents actuacions de millora:

Responsabilitat de la Generalitat:

 

  • Creació d’una nova freqüència matinal en direcció Barcelona (ara hi ha un buit de quatre hores entre les 8.12h i les 12.11h, des de Móra la Nova).
  • Eliminació dels nous horaris que oficialitzen els retards (fins a 150 minuts al dia de trampa).
  • Renovació progressiva de la flota de convois.
  • Creació de l’Autoritat Territorial de Mobilitat (ATM) de les Terres de l’Ebre perquè, entre d’altres, coordine entre elles les quatre operadores d’autobusos que oferixen servei al nord de l’Ebre (cinc al total del territori) i també les coordine amb el servei de tren i hi hagi un servei de tarifa integrada. Cal treballar perquè l’estació de Móra la Nova esdevinga efectivament intermodal.


(Recordem que la Comissió de Territori i Sostenibilitat del Parlament de Catalunya, va aprovar una ressolució en este sentit el passat 14 de desembre. Demanem que es faça efectiva esta ressolució, així com la llei anterior del 2003 que regula la creació de les ATM. Per tant, l’ATM de les Terres de l’Ebre hauria d’estar creada de fa 14 anys)

 

Responsabilitat d’Adif / Fomento:

  • Reobertura de l’estació de Móra la Nova, com a estació de referència del nord de les Terres de l’Ebre i el manteniment i la conservació dels seus elements patrimonials.
  • Manteniment de la infraestructura (via, catenàries, etc) en les condicions adequades per evitar les incidències contínues.

 

Als representants polítics de les Terres de l’Ebre i als càrrecs de responsabilitat de la Generalitat de Catalunya, els hi exigim unitat d’acció com a país a l’hora de defensar esta línia, els hi demanem que no pensin només de 4 en 4 anys, que és el que dura una legislatura, sinó que tinguen en compte que cal una planificació a més llarg plaç i pensar no només en natros que estem aquí ara, sinó també en el futur d’esta terra i de les generacions venidores. Un transport públic de qualitat és clau per a un equilibri territorial, és també una estructura d’estat.

 

Mos calen polítics dignes, perquè de la mateixa manera que no tots els mals de Catalunya són culpa de Madrid (tot i que una bona part sí), tampoc tots els mals de l’Ebre són només culpa de Barcelona. Los usuaris de l’R15 mos sentim maltractats i demanem a la classe política altura de mires i exigim una aposta ferma i clara per una mobilitat més justa. Natros seguirem mobilitzant-mos per aconseguir trens dignes i unes comunicacions per carretera més adequades. Acabem de complir 4 anys i complirem els que facen falta fins aconseguir un tracte equitatiu i just.

Lluitar Servix!!

Visca les Terres de l’Ebre!!

Volem trens dignes!!

Anuncios

From → Uncategorized

Dejar un comentario

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: