COMUNICAT 81. Lladres del nostre temps
Davant la posada en funcionament dels nous horaris a l’R15 i l’R16, horaris que inclouen novament els retards i els oficialitzen, la Plataforma Trens Dignes volem fer les següents valoracions:
Valoracions de l’R16
1 – El 05/08/16 quedaven afectats pel canvi d’horaris 16 dels 19 trens que llavors unien les Terres de l’Ebre i Barcelona i viceversa. Ara, al comput global amb els canvis de l’agost i els de novembre, tots els 20 trens queden afectats en major o menor mesura (són 20 perquè des del 05/09/16 es va afegir una nova freqüència nocturna entre Tortosa i Barcelona) amb sumes de minuts que van dels 4 als 15 minuts, éssent la mitjana de 9 minuts.
2 – Amb la modificació del 12/11/16, es reajusten 10 dels 20 trens: 6 d’ells sumen minuts i 4 en recuperen. Dels 6 que afegixen temps de recorregut, 3 no havien estat afectats pel canvi de l’agost i els altres 3 incorporen retards a ambós modificacions. Dels 3 combois que resten minuts, cap d’ells no recuperar la totalitat de la trampa aplicada a l’estiu, de manera que recuperen temps, però seguixen tardant més en fer el trajecte que abans que el primer canvi d’horaris.
3 – Fins ara, els minuts de retards diaris camuflats dins l’horari eren de 169 al dia. Ara, seran de 177 minuts al dia de retards incorporats com a oficials (tenint en compte que som benèvols en l’operació amb el tren de les 20.57h Tortosa-Barcelona: no el vam sumar a la primera modificació perquè encara no existia i ara sí que li restem els 9 minuts que recupera). El balanç és, per tant, negatiu.
Valoracions de l’R15
Aspectes negatius
1- Des del 12/11/16 el número de minuts de retard que es camuflen a l’horari és de 150, quedant afectats per esta modificació la totalitat dels 6 serveis diaris (12 trajectes) que circulen per esta línia en direcció Barcelona (i viceversa). L’allargament de trajecte mínim és de 4 minuts i el màxim de 20 minuts, éssent la mitjana de 12,5 minuts.
2- Amb l’ampliació del temps de trajecte, 10 dels 12 trens trigaran més de 3h en oferir el seu servei entre Riba-roja i Barcelona (i els dos que no arriben a les 3h els hi costa 2h 45min i 2h 41min). Abans d’esta modificació, ‘només’ 4 dels 12 trens tardaven 3 hores o més en fer el seu recorregut.
3- Publicitat enganyosa: Per anunciar la implantació d’este nou horari, el TES i Renfe ho anuncien com a ‘Nou compromís de puntualitat per a retards superiors a 7 minuts’. Si l’horari en sí ja ens sembla una falta de respecte, l’eufemisme utilitat per presentar-lo, és una presa de pèl.
4- Volem recordar que encara no s’ha resolt una de les mancances històriques d’esta línia, com és crear una nova freqüència a mig matí, ja que ara entre les 8.12h i les 12.11h no hi ha cap tren per desplaçar-se de Móra la Nova a Barcelona. Caldria que hi hagués un transport públic que oferís este servei, que ara és totalment insuficient.
5- Finalment, ens preguntem com és que cap institució de les comarques afectades no ha sortit públicament a criticar la mesura? Per que no se’ls sent? Trobem a faltar la seua implicació davant d’esta nova agressió al territori.
Aspectes positius
– La nova inversió de 13M€ anunciada pel Ministeri de Fomento, que ha de servir per eliminar Limitacions Temporals de Velocitat (LTV). Es tracta d’una de les línies on s’ha fet un pitjor manteniment en els darrers temps, fet que ha provocat descarrilaments i incidències continuades. Malgrat esta bona notícia, però, el Ministeri parla d’iniciar les obres el segon semestre del 2017 per eliminar les LTV al llarg del 2018. Ens preguntem per què els horaris es canvien gairebé un any abans de l’inici de les obres. Podríem ser comprensius amb alteracions en la circulació mentre es realitzen els treballs de millora, però no tant de temps abans.
– L’allargament d’un servei ja existent, de manera que inicie i finalitze el seu trajecte a Riba-roja d’Ebre i no a Móra la Nova, com fins ara, donant servei a Flix, Ascó i a la mateixa Riba-roja. Es tracta del tren que fins ara sortia de Móra la Nova a les 12.11h i que ara ho farà de Riba-roja a les 11.35h (15912) i del seu equivalent en direcció contrària (15907) –subratllats en verd a la taula comparativa- el primer del matí des de Barcelona que abans acabava el seu recorregut a Móra la Nova a les 8.47h, ara ho farà a Riba-roja a les 9.29h. Amb esta mesura, 8 de les 12 freqüències tindran origen i final a Riba-roja i en total fins a 10 de les 12 ho faran a Flix. Considerem que d’esta manera queda coberta la demanda, més si tenim en compte que la franja de primera hora del matí (on hi circula el primer tren de Móra la Nova cap a Barcelona, amb sortida a les 6.40h) queda coberta amb un autobús, que ja fa temps que funciona i que surt de Riba-roja a les 5.30h del matí i passa per Flix, Ascó, Vinebre, La Torre de l’Espanyol i Garcia, abans d’anar a l’estació.
- Els trens amb numeració 15308 i 15309 (subratllats en groc) surten a la gràfica però no els comptabilitzem en la suma de minuts als nous horaris, ja que es tracta d’un tren que circula en direcció Saragossa i no pas Barcelona.
Valoracions generals
1- En total, les dos línies de les Terres de l’Ebre, R15 i R16 juntes, sumaran des d’ara 327 minuts al dia de retards cronificats, o el que és el mateix: 5h 45min al dia de temps robat al usuaris (i això sense que hi haja cap avaria ni incidència).
2- L’R15 té 12 freqüències al dia (6 serveis) amb una mitjana de 12,5 minuts de retard cronificat per tren i l’R16 té 20 freqüències (10 serveis) amb una mitjana de gairebé 9 minuts de retard camuflat per comboi. Tot i que el comput global de minuts de retard afegits a l’R15 i l’R16 és similar (150 i 177 respectivament) la mitjana és major a la línia de la Ribera d’Ebre i el Priorat perquè té menys freqüències i, per tant, menys trens per absorvir un afegiment de minuts paregut.
3- Des de la Generalitat s’al·lega que així els horaris són més fiables, que s’assemblen més a la realitat. Nosaltres els hi contestem que potser sí que sabem quan arribem, però hi arribem més tard i, en tot cas, tampoc no és mai del tot certa l’hora que es marca i està sotmesa a constants incidències. Recordem, a tall d’exemple, que en el període que va de l’11 de juliol a l’11 d’octubre (3 mesos), la línia R16 ha acumulat 28.896 minuts de retard, dels quals 11.661 camuflats ‘gràcies’ als nous horaris implantats el 5 d’agost. Això equival a 20 dies sencers. L’únic que aconseguixen Renfe i la Generalitat és maquillar els horaris, que tampoc no eviten els retards, i fer millorar l’estadística de manera tramposa a base d’allargar el temps de trajecte.
4- L’incomprensible i indefensable canvi d’opinió del Departament de Territori. Cronologia:
- 13/05/16. El conseller Rull a través de tuiter, diu que ‘integrar els retard en els horaris no és la solució. Seria cronificar el problema’.
- 05/08/16. Es posen en marxa els nous horaris, que camuflen de l’ordre de 169 minuts de retard al dia, amb la connivència de a Generalitat.
- 11/08/16. El Secretari General d’Infraestructures, Ricard Font, manifesta que ‘sinó funciona, en aquest cas, no té sentit que la Generalitat ho accepti a la resta de línies’ per afegir que ‘si passat l’agost els retards es mantenen, els demanarem explicacions –a Renfe i Adif- i analitzarem alternatives’.
- 18/08/16. El Conseller Rull reconeix que ‘els nous horaris de l’R16 no estan funcionant com voldríem’ i reitera que ‘si Renfe i Adif no compleixen amb les condicions pactades, el Govern no acceptarà cap nova modificació horària en altres línies de Catalunya’.
- 10/11/16. El Departament de Territori i Sostenibilitat (TES) anuncia que l’R15 també es veurà afectada per la inclusió dels retards als horaris, en este cas a raó de 150 minuts al dia. En la nota de premsa, a més, el TES, com a titular del servei, fa ostentació de la decisió i diu que ‘ha supervisat els nous horaris i ha autoritzat Renfe a realitzar canvis temporals’.
Valoracions de l’Euromed
– És un èxit del territori en general, i de la ciutadania en particular, haver aconseguit que l’Euromed s’ature a les Terres de l’Ebre després de 20 anys passant de llarg. Millora les freqüències, el temps de trajecte i la comfortabilitat i fiabilitat del trajecte Barcelona – L’Aldea/Amposta/Tortosa.
– És incomprensible que el servei s’hage posat en marxa sense tindre totes les variables previstes. A dia d’avui no és possible comprar un bitllet a Tarragona, tot i que el tren fa parada en esta ciutat. Així, fins que que no se solucione este problema (el TES ha promés que el preu bonificat serà el 10 de gener de 2017, estarem atents) els ciutadans que vulguen viatjar fins a Tarragona, hauran d’adquirir un bitllet a Barcelona a 12€ (el regional en costa 7€), baixar a Tarragona i pagar per una part de trajecte que no hauran fet.
– És igualment surrealista, que no s’oferisca el servei de connexió amb el País Valencià. En direcció sud, el tren s’atura per baixar però no per pujar. Així doncs, l’usuari ebrenc també haurà de fer una carambola, com ara comprar-se un bitllet de Tarragona a València i pujar a l’Aldea (pagant altre cop, més del que caldria). Entenem que els preus cap a Castelló i València no estiguen bonificats –ja que s’ultrapassa el territori català- i siguen els preus comercials habituals, però és inaudit que no es puga ni tansols accedir a un tren que para.
– Finalment, lamentem la manca d’informació de què disposa l’usuari. Una de les claus de l’èxit del bon funcionament del transport públic radica en la informació que es dóna al ciutadà perquè puga fer-ne un bon ús. Així, l’usuari no ho té fàcil per saber a quina hora surten els busos llançadera d’Amposta i Tortosa cap a l’estació de l’Aldea o, per exemple, no s’ha aclarit encara quina solució es dóna als ciutadans que ja disposen d’un abonament trismestral per a Rodalies, per adaptar-la a la compra del bitllet de l’Euromed. Igualment, pensem que a les estacions de tren del Baix Ebre hi hauria d’haver un cartell amb els horaris dels trens Euromed que paren a l’Aldea i dels busos que hi connecten de manera coordinada. Des de la Plataforma, estem oferint una mena de servei d’informació al client que no ens pertocaria si els canals habituals funcionessen correctament. Intentarem a través de les nostres xarxes socials aportar la informació que aconseguim, però demanem a les institucions i empreses operadores pertinents, que faciliten la tasca als usuaris als qui, malgrat tot, fem una crida perquè usen al màxim este nou servei històric per al territori, perquè s’ho mereixen i perquè cal que l’estadística demostre que és un servei útil i necessari.