Skip to content

COMUNICAT 75. Assistirem, de forma crítica, a l’acte de país del 26 d’octubre al Palau de la Generalitat per demanar millores ferroviàries

octubre 19, 2016

chiste_6

Us informem que la Plataforma Trens Dignes Ebre-Priorat (PTD) ja hem rebut oficialment la invitació per participar de l’acte de país del proper 26 d’octubre al Palau de la Generalitat, on es protestarà per la situació de les rodalies a Catalunya i es demanarà el traspàs total de competències en matèria d’infraestructures. L’acte, que estarà encapçalat pel president de la Generalitat, Carles Puigdemont, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, està convocat per la mateixa conselleria i per l’Associació Catalana de Municipis i la Federació Catalana de Municipis, a més de l’Assemblea Nacional Catalana.

 

Volem comunicar que com a Plataforma Trens Dignes Ebre-Priorat hem acceptat la invitació i hi assistirem, ja que compartim el gruix de les reivindicacions que s’hi reclamaran i perquè pensem que és important que la ciutadania de les Terres de l’Ebre hi sigue present. Igualment, però, volem deixar clar que la nostra serà una presència crítica perquè si bé és cert que Adif demostra un menyspreu continuat envers les línies de rodalies i mitja distància de Catalunya, especialment l’R15 i l’R16, amb una sistemàtica manca d’inversió i de manteniment, no és menys veritat que el Departament de Territori i Sostenibilitat , al nostre parer, no està fent tot el que les competències que ja té transferides li permeten (com ara el repartiment equitatiu dels combois 449, la creació de l’Autoritat Territorial de Mobilitat -ATM- de les Terres de l’Ebre o l’arribada de tots els trens de l’R15 fins a Riba-roja d’Ebre, ja que a dia d’avui molts d’ells tenen el final de trajecte a Móra la Nova) o bé, el Departament, en fa un mal ús d’estes competències, com ha quedat palès amb la implementació d’uns nous horaris tramposos i injustos (pactats amb Renfe) que han oficialitzat els retards i que, lluny de solucionar la problemàtica, s’han demostrat ineficients i han empitjorat la situació, tal com vam avisar des del primer moment en què es va plantejar la mesura.

 

Per tant, a la PTD ens hi trobaran en qualsevol iniciativa que reclame la millora del servei ferroviari en concret i de la mobilitat en general, mirarem sempre de sumar esforços, però sense renunciar a l’esperit crític i reivindicatiu que com a ciutadans tenim el dret i el deure d’exercir davant les injustícies que com a territori estem patint. Acte de país, sí. Equilibri territorial, també.

 

Per últim, i valorant les declaracions d’ahir del Delegat de Govern a les Terres de l’Ebre, Xavier Pallarès, en les que justifica la no creació de l’ATM, argüint que fer una taula de mobilitat és més fàcil i àgil, volem manifestar:

 

  • Si tan fàcil i àgil és la taula de mobilitat, per què només s’ha plantejat ara amb presses com a contrapartida un cop demanada l’ATM? Per què no es va crear abans? Si és més útil una taula de mobilitat –concepte inventat només per a l’Ebre- com és que als altres territoris no en tenen i en canvi sí que les ATM els hi funcionen i tenen una incidència directa i positiva en la mobilitat dels usuaris?

 

  • Per què si la Llei de Mobilitat 09/2003 defineix el marc legal per crear les ATM, no s’aplica a l’Ebre però a d’altres zones, sí?

 

  • El Delegat al·lega que hi ha limitacions jurídiques i econòmiques quan en realitat el que hi ha és una manca de voluntat política. Les aportacions econòmiques dels ajuntaments estarien per definir, serien proporcionals al cens i als serveis beneficiats i, en tot cas, a les altres ATMs suposa només entre un cinc i un nou per cent del total de pressupost, el gruix del qual queda finançat per la Generalitat o cobert amb la mateixa explotació del servei, a través de la venda de bitllets i abonaments. Es tracta d’un petita inversió que tindria una gran repercusió sobre els ciutadans. Pel que fa a la llei de Racionalització i Sostenibilitat de la de l’Administració Local (ARSAL), val a dir que és molt posterior a la Llei de Mobilitat (2003) i que les ATM existents, en el seu moment, ja van poder modificar convenientment els seus estatuts per adaptar-los a l’ARSAL. Si es vol, tot és possible. (ecordar també que, altres àmbits, com l’educació, a les Terres de l’Ebre s’han creat nous consorcis d’ençà de l’aprovació de l’ARSAL, com per exemple el firmat enguany entre la UNED i l’ajuntament de Tortosa).

 

  • En general, i per desgràcia, els Delegats de Govern i Directors Territorials a les Terres de l’Ebre (amb honroses excepcions) escolten més al Govern que a les Terres de l’Ebre i la sensació que tenim és que traslladen la veu del Govern aquí, més que no pas apropen la veu dels ciutadans de l’Ebre allà. Ni tots els mals de Catalunya són culpa de Madrid, ni totes les mancances de l’Ebre són culpa de Barcelona.

 

  • Pallarès també esmenta que caldrà consens. Volem recordar que el manifest de la concentració unitària i institucional de Vila-seca demanava, entre d’altres punts, i de manera clara i explícita, la creació de l’ATM de l’Ebre i que els assistents i adherits el van subscriure. A l’acte hi van assistir, entre d’altres, els presidents i presidentes dels consells comarcals del Baix Ebre, Montsià i Ribera d’Ebre (el de la Terra Alta es va absentar per motius de salut), representants de l’Associació d’Empresaris de les Comarques de l’Ebre (AECE), la Federació d’AAVV de Tortosa, diversos alcaldes i el seu homònim, el Delegat de Govern a Tarragona. A més, el Síndic de Greuges ja ha obert una causa d’ofici per assolir este organisme i ho sol·licita dins les prioritats de l’informe presentat avui mateix sobre els drets de les persones als serveis ferroviaris a Catalunya. Pensem, per tant, que este és ja un consens molt notable com per no seguir esquivant la creació de l’ATM ni obviar les veus institucionals i socials del territori que la reclamen. Seguim convidant a qui encara no ho ha fet, a sumar-se a este ampli consens ja existent. Fem falta tots i mai no és tard per afegir-s’hi o rectificar.
Anuncios

From → Uncategorized

Dejar un comentario

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: