Skip to content

COMUNICAT 69. Satisfacció pel nou tren, escepticisme amb els horaris i devolucions

septiembre 7, 2016

IMG_3853

Sabor agredolç: benvinguda la rebaixa de minuts en les devolucions, però és un pedaç a uns nous horaris injustos / Enorme satisfacció pel nou tren Tortosa-Barcelona que ompli la franja mancada de la tarda (20.57h-23.50h)

En relació a la nota de premsa del Departament de Territori i Sostenibilitat on, entre d’altres, anuncia que les devolucions de l’R16 seran a partir dels 7 minuts, manifestem:

Amb l’entrada en funcionament dels nous horaris el passat 5 d’agost (horaris tramposos que incloïen els retards i els oficialitzaven) Adif, Renfe i la Generalitat feien dos coses: allargar el temps de trajecte entre Tortosa i Barcelona i evitar la gran majoria de les devolucions, atès que els retards quedaven camuflats sobre el paper. Ara, amb esta nova mesura, es pal·liarà el segon greuge, però no el primer. Com a Plataforma aspirem a escurçar el temps de trajecte, no a allargar-lo, volem trens dignes, no només devolucions que, si bé pal·lien en part el mal servei oferit, no compensen el temps de vida que se’ns roba i que passem dalt de tren de manera injusta.

 

Ens mostrem, per tant, relativament contents però encara escèptics. La mesura és un pedaç a una decisió errònia (canviar els horaris a pitjor) i mirar, ara, de pal·liar-ne els seus efectes és reconèixer l’error inicial, però no rectificar del tot.

 

A la nota de premsa la Generalitat diu que la puntualitat dels trens de l’R16 este mes d’agost ha sigut del 63 per cent. Rebutgem contundentment esta manipulació de les xifres i demanem que dixe d’utilitzar-se. La impuntualitat seguix sent la mateixa que abans, al voltant d’un vint per cent. El canvi d’horaris ha consistit en fer que la immensa majoria dels combois surten uns minuts abans i arriben uns minuts més tard. Per tant, els usuaris ens passem dalt del tren el mateix temps o més que abans. Això no és ser més puntuals, això és maquillar la realitat. Per esta regla de tres, es podrien canviar els horaris de nou, dir que ara el trajecte costarà quatre hores i llavors assolir una puntualitat del cent per cent.

 

El Departament esmenta també el contracte-programa que té amb Renfe. Quan es farà públic? En quins térmens està redactat? Fa mesos que la societat civil espera conèixer-ne els detalls. Per què esta poca transparència? Mentrestant, l’únic document que es pot trobar públicament és la presentació oficial que es va fer del document 2011-2015, una mena de powerpoint d’una desena de fulls on es perfilen els principals aspectes de manera genèrica. Ja en este arxiu incomplet (que no sabem si s’ha prorrogat de manera automàtica en les mateixes condicions, tot apunta a que així és) se parla de que la Generalitat té la potestat de sancionar Renfe amb fins a 30.000€ em cas d’incompliments contractuals: “Les penalitzacions es graduaran en funció de la incidència i poden arribar als 30.000€. Inclou les penalitzacions en cas de supressió o retards en trens”. Així mateix, en la mateixa pàgina 8 es detalla que “si Renfe no compleix amb les indicadors de qualitat, l’aportació econòmica es pot reduir fins a 3M€”. Ens preguntem per què no s’has aplicat estes sancions atès que han quedat sobradament demostrades les deficiències del servei.

P1060296

Igualment, en el seu moment, des del Departament es va dir fa pocs dies que, com que s’ha comprovat que estos nous horaris no funcionen, no s’aplicaran a la resta de línies de rodalies de Catalunya. Així doncs, si ha quedat demostrada la inconpetència de la mesura, per què continua aplicant-se i es fiquen pedaços? Insistim en que valorem amb certa satisfacció la marxa enrere a mitges i les devolucions a partir de 7 minuts, però pensem que esta no és manera de fer les coses.

 

D’altra banda, i amb previsió de l’entrada en funcionament de la doble via Vilaseca-Vandellòs l’any que ve, demanem començar a treballar ja conjuntament com a territori (esta plataforma inclosa) en la nova graella d’horaris que hauran d’implantar-se a partir de la finalització d’esta infraestructura llargament reclamada i ja imprescindible. Cal tindre en compte que ara s’estan fent hipòtesis de servei (directes, semidirectes, de proximitat) però que estiga enllestida la variant, s’hauran de reformar els horaris actuals (la malla) de cap i de nou. No volem que els horaris vinguen imposats sense consens previ amb els usuaris, que són els qui realment coneixen la realitat del servei. Seria bo evitar polítiques de fets consumats. Per a vehicular esta taula de treball, seguim reclamant la creació de l’Autoritat Territorial de Mobilitat (ATM) a les Terres de l’Ebre, com a ens on s’han de debatre estes qüestions i que s’ha mostrat efectiu als altres territoris ha estat implantat. Si els horaris nous posats ens marxa este 5 d’agost s’ha comprovat que són insuficients i no s’aplicaran a altres línies, per què no es fa a la inversa i s’exporten a l’Ebre les decisions que sí que es demostra que funcionen, com les ATM? En este sentit, recordem als presidents dels consells comarcals i alcaldes el seu compromís adquirit amb la plataforma i la ciutadania de reclamar insitucionalment este organisme. Passat l’estiu (època de menys activitat política), els encoratgem a demostrar valentia i defensar el territori en este aspecte que va ser pactat en la reunió mantinguda el 13 de juliol (comunicat 62).

nou-tren-nit

El primer comboi en la nova freqüència nocturna va sortir de Tortosa ahir dimarts dia 6 a les 20.57h

Finalment, valorem molt positivament la posada en marxa d’una nova freqüència a la R16. Ahir va entrar en funcionament un nou tren que diàriament sortirà de Tortosa a les 20.57h i arribarà a Barcelona Estació de França a les 23.50h. Tot i que el temps de trajecte continua sent indecent (qüestió tractada en paràgrafs anterior), el cert és que es tracta d’una fita llargament reivindicada i que servirà perquè els alumens de centres d’ensenyaments diversos (UNED, eoi, Escola d’Art de la Diputació, etc), treballadors i usuaris en general puguen tornar a casa seua en transport públic després de la jornada laboral (fins ara, el darrer tren direcció nord sortia a les 19.36h). Dit això, recordem que a l’R15, a la franja del matí no hi cap tren entre les 8.47h i les 13.17h, un marge de tres hores i mitja que s’hauria de subsanar amb alguna mena de transport públic, ja fos tren o transport col·lectiu per carretera, autobús.

Anuncios

From → Uncategorized

Dejar un comentario

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: