Skip to content

COMUNICAT 62. Esperançador front comú institucional per buscar solucions immediates al caos ferroviari

julio 13, 2016
Nombrosos alcaldes emprendran accions legals contra Renfe i Adif i juntament amb els consells comarcals exigiran a la Generalitat la creació de l’Autoritat Territorial de Mobilitat (ATM)

Foto: ACN

“Massa sovint tenim la sensació de que els hi estem fent la faena. Ja no necessitem que pugen al carro, el que ara ens cal és que estiren del carro”. En estes paraules la portaveu de la Plataforma Trens Dignes (PTD), Montse Castellà, donava un toc d’atenció als representants polítics en la seua reunió d’avui a Amposta. A la trobada de treball hi han assistit els presidents dels quatre consells comarcals de les Terres de l’Ebre, el gerent del del Priorat, una dotzena d’alcaldes i diversos regidors del territori, en representació –sobretot- de la majoria de localitats que disposen d’estació de tren, així com també d’altres municipis afectats per la insuficència de les comunicacions de les comarques de l’Ebre.

Considerem “esperançadora” la posada en marxa d’este front institucional que ha de servir per intensificar la lluita de forma coordinada i col·lectiva, més enllà de les accions que podem fer les plataformes socials. Cal un consens ampli de les administracions per defensar el ciutadà a Barcelona, Madrid o Brussel·les. “Estem sent tous!” han advertit des de la plataforma, per demanar més implicació i un suport real a la causa. “Quan tenen reunions de faena, quants de vostès van a Tarragona o Barcelona en tren?” han preguntat. “Per poder defensar una causa s’ha de conèixer de primera mà i sinó, informar-se i lluitar-hi amb totes les eines a l’abast. Podrien fer més del que fan i els necessitem”, ha reblat. Els assistents han recollit el guant i han assumit com a pròpies les demandes de la PTD. Així, de la reunió d’avui, s’ha aconseguit extraure’n tres compromisos als consells i alcaldes:

  1. Emprendre accions legals contra Adif i Renfe -cadascun en les seues respectives responsabilitats- pel pèssim servei que oferix i pel maltractament continu a l’usuari.
  1. Exigir a a Generalitat de Catalunya la creació de l’Autoritat Territorial de Mobilitat (ATM), com ja tenen altres territoris catalans.
  1. Recuperar el Pla Director de Mobilitat de les Terres de l’Ebre, redactat el 2010 i que encara es troba al calaix pendent d’aprovació, actualitzar-lo i aprovar-lo.

IMG_4861

Pel que fa al punt 1, un cop presa la decisió de denunciar l’empresa i l’operadora per part dels alcaldes assistents, es farà extensiva la proposta a la resta d’ajuntaments del territori que s’hi vulguen adherir. Els serveis jurídics dels ajuntaments seran els encarregats de preparar-ne el redactat.

IMG_4862

Pel que fa als punts 2 i 3, l’ATM es tracta d’un organisme composat paritàriament per la Generalitat i l’administració local que serviria per canalitzar les reivindicacions del territori no només en matèria ferroviària, sinó també pel que fa al concepte hol·lístic de mobilitat. Segons el portaveu Josep Casadó, “no es tracta d’incrementar els costos, sinó d’aconseguir més pressió i participació i tindre un òrgan de gestió, anàlisi, planificació i lideratge eficaç”. Una de les funcions d’esta nova ATM haurà de ser l’aprovació del Pla Director de Mobilitat.

A Catalunya ja hi ha quatre grans àrees que disposen de la seua ATM i el corresponent Sistema d’Integració Tarifària (SIT): Barcelona, Girona, Lleida i el Camp de Tarragona. Faltarien per implementar-se a les comarques centrals, el Pirineu-Aran i les Terres de l’Ebre (és a dir, a les futures vegueries). A tall d’exemple:

 

  • Girona: ATM des del 2006. SIT des del 2008. Gestiona 270.000 habitants
  • Lleida: ATM des del 2005. SIT des del 2008. Gestiona 360.000 habitants.
  • Camp de Tarragona: ATM des del 2003. SIT des del 2008. Gestiona 619.000 habitants.

IMG_4865

Amb el número d’habitants i les necessitats de les Terres de l’Ebre, esta seria una eina important en la que hi serien presents representants polítics, operadors i usuaris (a través de la mateixa PTD), un ens que ajudaria a fer una diagnosi acurada i un tractament precís de les necessitats en matèria de mobilitat, com a concepte global. La PTD, a més, ha ampliat el seu àmbit d’actuació, per la qual cosa s’ha constituït legalment en associació amb el nom Plataforma Transport Digne a l’Ebre i el Priorat. Se seguirà usant el nom de ‘Trens dignes’, que és com tothom la coneix, però, a més de trens, ara s’ocuparà també d’intermodalitat i d’altres transports públics, com el transport col·lectiu per carretera, per exemple els autobusos.

 

Confiem que les accions legals siguen presentades el més ràpidament possible i seguisquen el seu curs. La PTD estarà atenta al compliment dels compromisos adquirits en la reunió d’avui.

Anuncios

From → Uncategorized

Dejar un comentario

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: