Skip to content

COMUNICAT 54. Adaptar els horaris als retards seria cronificar la impuntualitat

abril 28, 2016
SONY DSC

SONY DSC

“Podem estar disposats a estudiar una modificació d’horaris que introduisca més temps en els recorreguts dels serveis oferits als ciutadans sempre que esta situació estiga plenament justificada i, en tot cas, condicionada a un calendari concret, cert i creïble d’actuacions […] i que corregint el mal estat de la infraestructura es permeta recuperar de manera ràpida els temps de viatge que s’oferien als usuaris dels serveis de Rodalies de Catalunya”. En estes paraules s’expressa el Secretari General d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font, en una carta amb data 19 d’abril adreçada al president d’Adif, Gonzalo Ferrer, en resposta a la que este li havia enviat anteriorment el 7 d’abril passat i a la que ha tingut accés del Diari Ara (edició d’ahir, 27 d’abril, pàgina 18).

Igualment, i en una entrevista concedida a La Xarxa tv emesa també ahir al matí, el conseller Rull va reafirmar-se en esta voluntat, afirmant que “els horaris actuals no són complibles, les limitacions temporals de velocitat (LTV) no poden ser permanents. Acceptem adaptar els horaris als retards puntualment, amb el compromís que hi haja una previsió clara de calendari d’actuacions perquè siga una modificació temporal”. Al respecte d’esta qüestió volem dir:

 

  1. Acceptar adaptar els horaris als retards és cronificar la impuntualitat.

No tenim garanties de que després es torne on érem i hi ha el perill real de que s’acaben assumint com a permanents canvis que ara es presenten com a temporals. Que s’obri la porta a acceptar els retards ens perjudica molt i plou sobre mullat. Esta decisió és incompatible amb la promesa del mateix conseller Rull d’assolir millorar el temps comercial del trajecte en les línies R15 i R16, que només tenen –no ho oblidem- un 40 per cent de fiabilitat i són les més impuntuals de Catalunya (promesa feta pública en diverses ocacions i expressada personalment a la PTD en la reunió que hi vam matindre el mes de febrer, vegeu Comunicat 50). Així, no només no es milloraria el temps de recorregut sinó que, a més, s’acceptaria el retard continuat que patim i s’integraria en el sistema, convertint l’excepció en norma i transformant l’anomalia en un fet oficial.

 

Si els horaris no són “complibles” preferim continuar exigint trens dignes i que la injustícia siga continuar tenint paciència fins que ho siguen, que no pas assumir-los com a estructurals, per molt que se’ns prometa que seria només una qüestió temporal. Portem massa temps en temporalitat. Que es facen les actuacions que calgue per evitar les reduccions de velocitat esmentades, però mentrestant que no es canvien els horaris.

 

  1. El que es proposa és una nova retallada de serveis públics.

El mateix conseller Rull expressa que “hi ha un decalatge extraordinari entre els fets i les promeses que fan Renfe i Adif”. Així doncs, amb quina credibilitat s’acceptaria un canvi d’horari temporal subjecte a les promeses de celeritat d’obra d’Adif? Critiquem la condescendència amb que el Departament de Territori està actuant en este cas. Ningú no ens assegura que si s’accepten els retards dins d’un horari després tornem enrere per millorar la situació. Ans al contrari, seríem hostatges de la modificació i rarament una retallada és revertida, d’això en tenim bona mostra en altres àmbits de la nostra societat.

 

  1. Les obres al Corredor i a la R15 poden agreujar la situació

Amb les obres del Corredor del Mediterrani entre Vandellòs i Tarragona i les actuacions inaplaçables de manteniment de la línia R15, els retards actuals podrien augmentar en els proper mesos. Així les coses, ens podem trobar amb temps de trajecte de més de 3h entre les Terres de l’Ebre i Barcelona assumits dins un horari, fet que legitimaria el retard (perquè ara això ja passa, però almenys podem dir que és una incidència).

 

A més, en funció de les obres en qüestió i d’altres actuacions puntuals, pretenen estar canviant els horaris cada tres o quatre mesos? Quina fiabilitat és esta? Quin comfort té l’usuari? Una cosa és que se’ns demane paciència mentre no s’acaben les obres del Corredor que ens han de dur a millores incontestables i urgents i l’altra que se’ns demane camuflar el retard. A part, cada vegada que la ministra Pastor (ara en funcions) parla sobre el tema, la finalització de les obres de desdoblament d’este tram augmenta en diversos mesos. Per tant, en el cas d’altres petites actuacions, com ens en hem de refiar de que seria diferent? Com sabem que la modificació d’horaris serà temporal mentre duren unes actuacions de millora suposadament breus?

 

  1. Renfe ja no hauria de fer devolucions perquè no hi hauria retards

Amb esta proposta de maquillar la impuntualitat, semblaria que els retards endèmics desapareixen i, per tant, si sobre el paper els horaris s’estarien complint (amb la trampa d’integrar-hi els retards), desapareixeria també la possiblitat de reclamar la devolució de l’import del bitllet.

 

  1. Baixada de tarifes descafeïnada

A principis d’any es va assolir la fita de la llargament demanada rebaixa de tarifes. Sempre havíem dit que ja que no es podia millorar la fiabilitat, almenys s’adeqüessen el preus al servei que realment s’estava oferint. Ara, però, si esta amenaça es complís, podríem tornar a parlar de preus cars perquè, malgrat pagar una mica menys que abans, estaríem tenint de nou temps de trajectes més llargs.

 

  1. Solucions tramposes

El que es proposa és com dir: ‘Que hi ha retards? Doncs integrem-los dins l’horari i així ja no n’hi haurà’ Sí, però el temps de trajecte haurà augmentat oficialment i sense que això puga ser oficialment denunciable. Esta no és la solució. Això és fer trampa, és tindre el resultat abans i arranjar la suma perquè et done el que realment vols. Un expresident dels EUA va proposar una vegada que per evitar incendis es podrien tal·lar més arbres i a l’Estat espanyol els partidaris del recreixement de l’embassament de Yesa (Aragó) volen desviar al Camino de Santiago (Patrimoni de la UNESCO) perquè el recorregut actual quedaria sota les aigües. Això són solucions tramposes.

 

  1. Manca d’informació

Lamentem profundament haver tingut notícia d’este fet a través de la premsa, és vergonyós que des de la conselleria no se’ns haja informat de l’existència d’esta carta i el seu contingut, més tenint en compte que va en la línia contrària del que personalment se’ns havia promés i incomplix la voluntat de mantindre’ns informats del procés. S’està actuant d’esquena al territori, ja que el que la Generalitat diu a Adif no és el que la ciutadania li ha demanat a la Generalitat.

 

  1. Exigim la segons taula tècnics: fa 5 mesos que esperem

Finalment, Rull ses va queixar reiteradament de que hi ha “un problema d’interlocució” entre la Generalitat i Adif. Doncs bé, aprofitem l’avinentesa per dir-li al Conseller Rull i al Secretari Font (i també als càrrecs territorials pertinents) que, malgrat les bones paraules i intencions i la reunió mantinguda el mes febrer a la seu de la Conselleria, este problema d’interlocució també existeix entre el seu Departament i esta plataforma, ja que fa 5 mesos que esperem la segona reunió de la taula tècnica (la primera es va produir el 24 de novembre, vegeu Comunicat 44). Se’ns va passant amb raons i no es concreta la data d’una trobada que hauria de servir per avançar en matèria d’elaboració d’hipòtesis de serveis, entre d’altres. Un silenci administratiu enutjós.

Anuncios

From → Uncategorized

Dejar un comentario

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: