Skip to content

COMUNICAT 53. La doble via Vandellòs-Tarragona: la clau

abril 20, 2016

PTD_Sindic_abril

Tindre més paciència fins que no estiga enllestit el desdoblament del Corredor del Mediterrani entre Vandellòs i Tarragona. Aquest podria ser el resum de la reunió que la Plataforma Trens Dignes (PTD) va fer ahir amb el Síndic de Greuges, Rafel Ribó, i diversos representants de les administracions. Amb el títol ‘Transport ferroviari i metro’ i a petició del mateix Ribó, la trobada va convocar diferents plataformes ciutadanes del país (com la plataforma de la R3, la del Camp de Tarragona –PDF- o la de la Promoció del Transport Públic, PTP), la Generalitat de Catalunya (a través del Subdirector General de Coordinació i Gestió del Departament de Territori i Sostenibilitat, Benjamín Cubillo) i l’operadora Renfe (representada pel seu Director de Rodalies, Fèlix Martín).

 

Es tracta de la segona reunió d’esta índole (n’hi ha hagut d’altres de bilaterals) que la PTD fa a la seu del Síndic a Barcelona. La primera -al mes de novembre de 2015, Comunicat 43- va servir per fer un llistat de demandes de les diverses plataformes socials. Ara, s’han debatut els motius i les possibles solucions i ja amb la presència dels responsables que administren i gestionen el servei, com la Generalitat i Renfe. Adif també hi estava convidada però, tristament, va reclinar la invitació.

 

Per a ambdós gestors, Generalitat i Renfe, el principal problema de les línies R15 i R16 és la saturació de la xarxa, que provoca retards i impedix l’ampliació de freqüències, i van insistir que este fet no se solucionarà fins que no estiga acabada la doble via entre Vandellòs i Tarragona, obra que depén de Fomento i d’Adif, absent a la reunió, com hem dit. Segons l’administració, la posada en marxa d’esta nova infraestructura (que no es preveu que entra en funcionament fins el 2017) permetrà descongestionar la línia actual, desviant alguns combois de llarg recorregut i de Mitja Distància (MD) per l’estació del Camp de Tarragona, i crear noves freqüències en les franges més marcades que des de sempre ha reivindicat la PTD: al matí a la R15 i a última hora de la tarda a la R16. Fins llavors, res.

 

Tenint en compte la nombrosa assistència de col·lectius a la reunió i atenent que Adif no hi era i que els aspectes que d’ella en depenen no van poder ser tractats a fons, la PTD va aprofitar els seus torns de paraula per insistir en els punts més destacats de la seua lluita: l’ampliació de les freqüències, la millora de la puntualitat i la seguretat, el Sistema d’Integració Tarifària, SIT (des de la Generalitat es parla ja de la T-Mobilitat quan a les Terres de l’Ebre encara no ha arribat la SIT i només és diposa d’una T10-120, per a autobús) i la renovació dels combois (calen més 449 enlloc de 447 remodelades, que per molt que es remodelen estan pensades per a trajectes de rodalies, no de MD, i no s’hi val a ser eufemístic i dir que les unitats 447 s’han “regionalitzat”, en paraules del mateix Cubillo).

Finalment, des de l’administració se’ns va recalcar que la desaparició d’algunes freqüències al web (tal com denunciàvem al Comunicat 51) és, efectivament, una errada del sistema informàtic de Renfe, que està en vies de solució i que en cap cas respon a la voluntat de suprimir o variar cap dels serveis existents avui en dia.

Així les coses, la reunió va servir més per establir un contacte una mica més directe entre els usuaris i l’administració, fet sempre positiu, que no pas per abordar solucions immediates. Va ser una trobada més cordial que efectiva. El debat sobre la situació ferroviària a Catalunya en general i a les Terres de l’Ebre en particular continua estant sobre la taula i a l’ordre del dia i, si bé és cert que algunes de les principals tasques de la PTD han sigut inventariar les mancances, visualitzar la problemàtica i crear consciència social, la percepció del ciutadà és que s’avança encara massa lentament. Des d’aquí volem agrair a la Sindicatura, i al senyor Ribó en concret, el seu esforç i implicació en esta matèria (tot i la lentitud dels governants, la seua mediació està sent clau en el procés) i manifestem el nostre compromís amb la ciutadania per seguir lluitant dia rere dia (tècnicament, socialment i políticament) fins a assolir els nostres objectius. La reunió d’ahir és una dent més d’un engranatge que, tot i fer-ho lentament, es mou i nosaltres com a moviment social seguirem vetlant perquè així siga.

Anuncios

From → Uncategorized

Dejar un comentario

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: