Skip to content

COMUNICAT 11. Valoració de la reunió amb Jorge Ballesteros, del Ministerio de Fomento

noviembre 7, 2013

Benvolgudes i benvolguts,

trensVos informem que la Plataforma Trens Dignes a les Terres de l’Ebre (PTD) ha estat present este matí a la conferència “Infraestructures Ferroviàries en Catalunya Sud. Situació i millores” que finalment ha anat a càrrec del Sots-director General de Planificació i Projectes de la Direcció General de Ferrocarrils del Ministeri de Foment, Jorge Ballesteros. Prèviament a la conferència, emmarcada en la Càtedra d’Economia Local i Regional del Campus Terres de l’Ebre de a URV, la PTD ha mantingut una reunió privada amb el mateix Ballesteros per tal de presentar-li en primera persona les reclamacions del territori en matèria d’insfraestructures ferroviàries i amb la intenció de conèixer de primera mà les intencions del Ministerio al respecte.

En la nostra valoració hi fem constar aspectes positius i negatius de la trobada i del contingut mateix de la conferència del Subdirector General de Planificació i Projectes de la Direcció General de Ferrocarrils del Ministerio de Fomento.

Aspectes positius:

  1. El tram Tortosa-L’Aldea tindrà connexió en ample internacional (UIC), un extrem que encara no estava totalment clar malgrat haver-hi hagut manifestacions positives en este sentit. Per tant, la ciutat de Tortosa queda, per fi, vinculada al corredor del Mediterrani segons el projecte i el pressupost presentat per Ballesteros.
  2. Es garantitza la connexió directa de les Terres de l’Ebre amb l’estació de Tarragona ciutat, gràcies a la construcció del vaipás de Vila-Seca a través del format ‘tercer fil’. Amb la materialització d’esta altra  reivindicació s’aconseguix mantindre l’estació que actualment coneixem com a punt d’aturada dels trens provinents del sud i s’evita que els trens tinguen l’estació del Camp de Tarragona com a única parada, tal com a l’inici estava previst inicialment.
  3. Per primera vegada en una proposta seriosa de Fomento hem vist contemplada l’opció del vaipás de l’Arboç. Es tracta d’una demanda compartida amb i proposada per altres plataformes socials similars a la PTD, llargament reivindicada i que permetria connectar el tram d’ample ibèric amb el d’ample internacional a l’altura de l’Arboç (o de Vilafranca). Amb això es busca descongestionar la línia de la costa en el seu tram Sant Vicenç de Calders-Barcelona i aprofitar al màxim les prestacions dels nous convois que han d’arribar utilitzant la línia d’alta velocitat que ve de Lleida.

Aspectes negatius:

1.        No es contempla la construcció de cap accés a una futura estació de mercaderies al Polígon Catalunya Sud. “És un tema que no està en les converses mantingudes amb la Generalitat de Catalunya”, ha dit textualment Ballesteros.

Ens sembla un greuge intolerable donada la importància que una estació té en qualsevol polígon industrial, que permeta exportar i importar la producció. En este sentit, emplacem ambdós governs a reconsiderar la seua postura i volem pensar que és més una falta de planificació que una falta de voluntat política. Ara és el moment d’incidir.

2.        Segons el projecte de Fomento, el tram Vandellòs-Castelló serà l’únic de tot el Corredor del Mediterrani que tindrà únicament ample europeu. És a dir, que les vies actuals no seran adaptades sinó que seran completament substituïdes per unes de noves amb mida internacional (1.435 mm) [Entre Vandellòs i Castellbisbal es construirà el tercer fil i entre Castelló i València hi haurà en paral·lel doble via d’ample ibèric i doble via d’ample UIC]. Això vol dir que a la resta del recorregut es permet la circulació de trens d’un i altre ample, però que a les Terres de l’Ebre només hi podran passar trens d’ample internacional. Si bé esta situació té poca incidència entre els passatgers, sí que dixa seriosament mancada la circulació de mercaderies: Si en este tram només ens deixen ample europeu s’estarà limitant totalment la relació comercial amb la resta de l’Estat, on encara hi haurà l’amplada ibèrica fins que no s’acabe de generalitzar l’amplada UIC en tot el territori espanyol, que no sabem per quan serà. És amputar el Corredor del Mediterrani.

3.           Les estacions de l’Hospitalet de l’Infant, Cambrils i Mont-Roig quedaran en desús, segons el projecte previst, i dixaran de tindre trànsit ferroviari, que a partir de Vandellòs passarà per l’interior (Vila-Seca) per des d’allí seguir en direcció Tarragona ciutat o directament cap a Barcelona a través de l’estació del Camp. A Salou només s’hi podrà accedir des del nord, és a dir, anant abans a Tarragona i tornant a baixar direcció sud.

Ens sembla inconcebible a dia d’avui dixar sense servei estes localitats i tallar la connexió directa amb Terres de l’Ebre i demanem que, com a mínim, no s’abandonen les instal·lacions i es permeta que el tram funcione com una línia de rodalies del Camp que puga enllaçar amb el Corredor.

4.              No es contempla la construcció del triangle de l’Aldea, un ramal que hauria de permetre evitar com a mínim un dels dos canvis de sentit que actualment han de fer els trens provinents d’Ulldecona per donar servei a la població de Tortosa, amb la incomoditat i retard que això suposa per als usuaris del Montsià.

Anuncios

From → Uncategorized

One Comment
  1. Martí permalink

    Us volia fer un comentari que crec que podria ésser útil:
    ens fixem només en els tren regionals de mitja distància, però un els punts que podria millorar bastant (si més no l’estació de l’Aldea que és la que suporta més trànsit de viatgers i on s’aturen tots aquests trens excepte l’Euromed) és el poder utilitzar indistintament els trens de llarga distància, evidentment amb al mateix preu que el bitllet de regional i sempre i quan haguessin places lliures al tren.

    Amb això tindriem un ventall molt més gran d’horaris tant cap a Barcelona i Tarragona, com també cap a València.

    a veure què opineu.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: